FOTOVA

Oppsummering 2023

Oppsummering 2023

Året 2023 bød på ny lærdom, mer bruk av AI, endringer i økonomien og såklart spennende fotooppdrag. Etter en intern oppsummering av året vil vi også dele litt av den med dere. 

Et utvalg av årets jobber

Som mange andre, merket også vi en nedgang i omsetning fra 2022, noe vi tror skyldes generelt sett høyere kostnader i samfunnet som har gjort at mange bedrifter må være mer nøye med pengebruken. Vi har likevel hatt et fint år med flere spennende oppdrag innen både reklame, portrett, produkt, interiør, event, film og drone. 

Noen av kundene vi har jobbet med i år er Sparebanken Vest, Lerøy / Rolandslaget,  Grieg Group, Stiegler, Apriil, WPS, Søderberg & Partners, Viking Aqua og Øygarden kommune.

Endringer i teamet

Første halvdel av 2023 bestod både June og Håkon svennebrevet i fotograffaget og har nå fortsatt videre i Trondheim og i bedriften Lima. Vår nye lærling Lina Sjøen startet i september 2023 i det nye faget som nå heter Innholdsproduksjon. Hun er godt i gang med forskjellige foto-oppgaver samtidig som hun er med Veronika som assistent på oppdrag. Lina har også tatt på seg hovedansvaret for TikTok hvor vi lagde oss en profil i oktober 2023. Her lager hun jevnlig videoer fra oppdrag vi gjør. Du kan lese mer om Lina og se galleriet hennes her.

Markedsføring

Når det kommer vi markedsføring har vi en fot innenfor i både Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Google, nyhetsbrev og nettverkstreff. Her varierer det hvor vi bruker tiden, og vi prøver stadig å finne ut av hva som lønner seg mest. Vi prøver å gjenbruke mye innhold for å ha muligheten til å være tilstede på mange plattformen, men ser at vi likevel ikke har klart å holde alle målene for 2023. Et mål vi ikke har nådd var å skrive ett blogginnlegg i måneden både på Fotova.no og på LinkedIn, men viderefører målet til 2024.

 

Sosiale medier

Plattformen vi har jobbet mest med i 2023 er Instagram hvor vi har hatt som mål å poste 2-3 ganger i uken. En del av disse postene har også vært Reels som vi ser har hatt stor effekt for å nå ut til både nye og eksisterende følgere. På bakgrunn av dette, lagde vi oss en konto på TikTok 1. oktober, hvor vi kan dele de samme videoene på TikTok og Instagram. Vi har ikke helt knekt koden på TikTok enda, men prøver oss frem videre. Fremover tenker vi å vise mer av oss selv som fotografer og være er personlige. Planen for Instagram og TikTok er minst 1 video i uken fremover.

Facebook og Threads er kanaler vi er tilstede på, men ikke fokuserer på. På Facebook blir poster automatisk videredelt fra Instagram, og på Threads er vi bare innom en gang i ny og ne.

SEO på Google og blogg

For å få mest mulig relevante treff via Google har vi hatt som mål om å poste 1 blogginnlegg på Fotova.no i måneden. Dette har vi dessverre vært dårlige på siste halvår, men viderefører planen til 2024. Målet her er at vi også kan bruke litt av samme innhold til en post på LinkedIn, lenke til innleggene i nyhetsbrevet og lage video av det samme budskapet. Slik kan vi gjenbruke innhold til flere kanaler og spare litt tid på å komme opp med nye ideer. Mye trafikk kommer via Google, og derfor er vi opptatt av å dukke høyt opp i organisk søk i tillegg til at vi kjører Google Ads. 

Les vårt mest populære blogginnlegg i 2023: Hvordan sender bilder fra mobilen i god kvalitet

I møte med mennesker

Nettverkstreff arrangert av SRF er noe Veronika både har stor glede av og ser gevinsten av. I tillegg til at det er kjekt å prate med flere som jobber med markedsføring, så ser vi også at folk liker å handle av folk dem kjenner. I desember gjentok vi også suksessen fra i fjor med å dele ut pakker med Fotova-kaker til kunder og kjente. Dette er hjemmelagde pepperkaker som vi trykker ut ved hjelp av en 3D-printet form med logoen vår på, og deretter pynter med grønn glasur og pakker inn i nedbrytbare cellofanposer. Her lagde vi både vanlige og glutenfrie. Veldig koselig å både dele ut og ta imot for andre!

Kreative fotograferinger for gøy

Av og til må man rett og slett bare leke seg og teste ut nye bakgrunner, fototeknikker og uttrykk. Her har det vært veldig kjekt å samarbeide med modeller fra Rebel Models og makeupartist Sandra Mæland / Face Medispa. Bildet av modellen Emilie Grung i sorthvitt ble også tildelt Hederlig omtale under Landskonkurransen 2023.

Litt ekstra på si

Det fine med å drive egen bedrift er at man kan styre hverdagen litt selv. I 2023 har Veronika derfor tilbringt 2 mnd i Barcelona, hjelpt Norges Fotografforbund med å lage nyhetsbrev i 3 mnd i en fase mellom to daglige ledere, vært SOME-ansvarlig for Landskonkurransen i NFF og Bergen Fotograflaug, og vært student på si. Hun holder nemlig på å ta en bachelor i Medier og kommunikasjon ved UiB for å lære mer om bransjen og satser på å være ferdig til julen 2025.  

Veronika Stuksrud _remote work